Her vil du finne svar på forskjellige spørsmål vedrørende programmet Jennys Sunn & Glad.


Må jeg telle kalorier på det jeg spiser?
Du slipper å telle og fiksere på kalorier. Riktig kalorimengde er allerede nøye regnet ut om du følger de anbefalte kvoter med mat. Alle måltider er delt inn i kvoter.


Kan hele familien spise det samme som meg når jeg går på kurs?
Selvfølgelig har resten av familien bare godt av å spise sunt. Som deltaker på kurs så skal du veie dine matkvoter, men resten av familien kan spise større kvoter. Uansett alder og vekt så har kroppen godt av frukt, grønnsaker, fisk, kjøtt, grovt brød og hjertevennlig fett.

 

Har kvinner og menn forskjellig forbrenning?
Hva kroppen forbrenner av energi er avhengig av alder, størrelse, aktivitet, kjønn og andel muskelmasse på kroppen. Med andre ord, en ung person har høyere forbrenning enn en gammel. En stor kropp har større forbrenning enn en liten. En aktiv person har høyere forbrenning enn en inaktiv. En mann og en kvinne med samme størrelse, alder og aktivitet så vil likevel mannen ha høyere forbrenning. Og en muskuløs person har høyere forbrenning enn en person med lite muskulatur.


Er alkohol fetende?
Alkohol gir energi, hele 7 kalorier pr gram. Det er mange som glemmer at alkohol er energigivende. Likevel er det med alkohol som med andre energigivende produkter at det er mengden og hvor ofte en tar det som vil gjøre det største utslaget.


Hvorfor står vekten stille selv om jeg følger opplegget?
Innimellom vil kroppen holde på ekstra vann. Det er på en måte kroppens måte å ”forsvare” seg på når du tvinger den ned i vekt med å spise mindre og sunnere. For en periode vil de aller fleste oppleve at kroppen holder på dette vannet. Husk at vann veier og derfor gir det lite utslag på vekten i denne perioden. Likevel vil du bli mindre i omfang. Det er derfor veldig viktig å fokusere på cm-måling av kroppen. Du vil bli gledelig overrasket når kroppen blir mindre i omfang selv om vekten står stille.


Hvorfor er fiber viktig?
Fiber er et karbohydrat som har langsom innvirkning på blodsukkeret. I tillegg gir fiber god metthetsfølelse fordi det utvider seg i magen vår. Fiber er en ”vaskekost” i vårt tarmsystem. Fibret børster tarmtottene våre og holder fordøyelsen i gang. Spiser en mye grovt (fiber) så er det viktig med rikelig inntak av væske. Ellers kan fiber faktisk få motsatt virkning. Altså, gi deg forstoppelse.