Det er greit å kose seg når det er selskap, men la ikke hver dag bli en fest. Lær deg å leve med fristelser i det daglige, og unngå unødvendige kalorier i hverdagen.
Det kan være nyttig å ha noen enkle leveregler som hjelper deg å leve med fristelser i hverdagen:
 
1.  Vin til maten når det er fest.
  Vann til og mellom måltidene i hverdagen.
 
2  Kake i selskap, dessert i fine middager og kanskje i helgen.
  Ta en frukt om du ønsker deg noe etter hverdagsmiddagen.
 
3  Handle alltid med handleliste og aldri på tom mage.
  Spis et mellommåltid før du skal handle.
 
4  Ja takk, men litt
  Dette er en god leveregel vi håper du tar med deg videre.
  All moderasjon vil være av det gode når man ønsker å passe vekten.
 
 
ER NOE SÅ KALORIRIKT AT DET IKKE ER VERDT DET LENGER?
Spør deg selv om det er noe som for deg er så kaloririkt at det kan være vært å droppe det.
Det er ikke slik at du må kutte ut alt mulig for å gå ned i vekt eller holde vekten, men stopp gjerne opp å spør deg selv om det virkelig er verdt kaloriene. Legg fristelsen i den ene vektskålen og målet ditt i den andre. Alternativt kan du tenke over hvor mange trimpoeng denne utskeielsen koster. Etter denne vurdering spør du deg selv om dette lille øyeblikkets nytelse er verdt kaloriene.
Ønsker du å vurdere en varig skilsmisse - eventuelt en midlertidig separasjon? Valget er ditt!
 
TIPS TIL NOE TYPISKE SITUASJONER.
Spis måltider og rasjoner fult ut.
Ikke lur deg selv til å tro at du kan spare kaloriene til kvelden, men sørg for å spise det du skal gjennom dagen. Det vil hjelpe deg til å styre unne de fristelsene som måtte komme.
 
Wienerbrød til kaffen:
Sørg for å en frukt tilgjengelig
 
Skåler fylt med ulike fristelser:
Er du selskap kan en god strategi være å vente med å forsyne seg til det bare er litt igjen, i tilfelle du ikke klarer å leve opp til ”ja takk, men litt”. Alternativt kan du plassere deg langt unna skålene – eller skålene langt unna deg.
 
Kaffekos på jobben.
Må du ta kake, så ta en liten bit og bruk lang tid når spiser. Det går an å kose seg med bare kaffe også.
 
 
LÆR DEG Å SI ”NEI TAKK”
Uavhengig av hvilken strategi du velger for å styre unna dine fristelser, kommer du ikke unna at du av og til må si ”nei takk”. Føles det vanskelig å si bare ”nei takk” kan det kanskje være enklere å si ”nei takk, jeg er forsynt”. Tren likevel på å si ”nei takk” – øvelse gjør mester. Uansett hvor mange fristelser som melder seg, er det tilslutt du bestemmer hvor mange du vil slippe inn. Og husk, du skylder ingen en forklaring på hvorfor du ikke vil spise mer.