Vi har besluttet å legge ned vårt ukesbrev og kun benytte oss av facebook heretter. Vi takker alle som har mottatt vårt ukesbrev og håper dere vil fortsette å følge oss på vår facbookside.
I dette ukesbrevet kommer vi med forslag på hvordan vi kan redusere både på fett og sukker i julebaksten uten å forringe smaken.


Julebakst
Hva er vel  jula uten den? Baksten skal opprettholde tradisjoner, smaker og lukter.Men, må de for enhver pris være proppet med energi……?   Må disse deilige godsakene renne over av fett og sukker…..?   Noen kaker er kanskje ”hellige” for oss. Det blir liksom ikke jul uten at ”bestemors krumkaker” er på bordet. Det er greit, men hva med alle de andre? Kan de gjøres om på? Eller byttes ut?

Småkaker og formkaker er proppet med fett og sukker. Et par, tre småkaker kan tilsvare en hel frokost eller en hel lunsj. Men, det finnes muligheter for å bygge dem om litt slik at de ikke er like energifulle.
Fett inneholder like mange kalorier pr.gram uansett om det er mettet eller umettet fett. I mange kaker kan du drastisk redusere fettmengden uten at det går nevneverdig ut over smaken. Prøv deg litt frem – noen gram her og der vil bety en del i det store og hele.

I gjærbaks og paideiger kan du fint bytte ut 2/3 deler av fettet med Kesam (1 eller 8 % fett). Som eksempel kan nevnes at 100 gram smør eller margarin har mye over 700 kalorier, mens 100 gram 1% Kesam har 80 kalorier. Regnestykket blir da totalt forskjellig.


Når det gjelder sukker har du mange muligheter. Bruker du kunstig søtstoff som inneholder lite eller ingen energi har du spart veldig mye. Likevel er det for mangen ”bismak” av det kunstige søtstoffet. Hvorfor ikke bruke halvparten sukker og halvparten søtstoff….?    Da sparer du halvparten av kaloriene. Husk imidlertid at ikke alle kunstige søtstoffer egner seg til baking. Noen tåler rett og slett ikke høy temperatur og søtsmaken vil svinne under steking. 

Det finnes også fruktose tilgjengelig som egner seg godt til baking. Fruktose tåler høy temperatur, inneholder like mye energi som vanlig sukker, men søter dobbelt så mye. Ergo bruker du bare halvparten og energimengden blir halvert. Sukrin er også blitt svært populært den senere tiden og finnes i både sukker- og en melisvariant.


Til slutt er det viktig å huske på at fruktfat og skåler av bær skal pryde bordet i jula. Et fargerikt fruktfat er innbydende og søtt. Lager du i tillegg skåler med oppskåret frukt eller fruktspyd kan vi garantere at frukten får føtter å gå på. Alle undersøkelser viser at vi spiser mye, mye mer frukt om den er ferdig oppskåret.


Til slutt en sunn og søt ”yoghurtis-variant”!  Frosne usukrede bær eller frukter kjøres i hurtigmikseren sammen med litt yoghurt. Vil du ha isen ekstra søt kan du tilsette litt søtstoff. Spises med en gang.


God førjulstid!